ΕΡΓΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ


ΦΩΤΗΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ

Photo: Γιάννης Βανίδης

Ο ΦΩΤΗΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1959 στην Πάτρα. Το 1977-78 παρακολούθησε μαθήματα κινηματογράφου στη Σχολή Σταυράκου και το 1980-1, σε  συνεργασία με φίλους, οργάνωσε έναν χώρο αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής στην Πάτρα. Το 1982 ίδρυσε στην Αθήνα τις εκδόσεις Praxis τις οποίες διηύθυνε ως το  1990, ενώ από το 1990 ως το 1994 υπήρξε συνεργάτης των εκδόσεων Πρίσμα. Από το 1998 ως το 2004 σχεδίαζε τη σειρά «Ιστάρ. Ανθρωπολογία της Σεξουαλικότητας» στις εκδόσεις Οξύ, και από το 2008 ως το 2010 τη σειρά «Ιανός. Πολιτισμικές Διασταυρώσεις» στις εκδόσεις futura· από το 2014 επιμελείται τη σειρά «Επιστήμες του Ανθρώπου» στις εκδόσεις Ηριδανός.

Έχει εργαστεί ερευνητικά, στα πλαίσια σεμιναρίων, σε ποικίλους τομείς των επιστημών του ανθρώπου (φιλοσοφία, πολιτική ψυχολογία, ομαδική ανάλυση και  κοινωνική ανθρωπολογία). Από το 1992 ως το 2001 συνδιοργάνωνε, με τον Μάριο Μπέγζο, το ανεξάρτητο Θρησκειολογικό Σεμινάριο που το 1997 οδήγησε στη δημιουργία  της Εταιρείας Θρησκειολογικών Ερευνών (της οποίας χρημάτισε διαδοχικά γραμματέας και πρόεδρος), και ήταν από τους βασικούς συντάκτες του Θρησκειολογικού Λεξικού στις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Την περίοδο 2001-2 συνδιοργάνωσε, με τον Γιώργο Σαγκριώτη, για το Ίδρυμα Τάκη Σινόπουλου στη Νέα Ιωνία τους κύκλους  διαλέξεων πάνω στη θεωρία της λογοτεχνίας, «Ποίηση: λόγος και τέχνη». Από το 2005, έχει ιδρύσει ένα θεσμό εναλλακτική επιμόρφωσης, το Κέντρο Διαπολιτισμικών Σπουδών (και, από το 2008, Εταιρεία Διαπολιτισμικών Σπουδών), στα πλαίσια του οποίου παραδίδει σειρές μαθημάτων στη φιλοσοφία, την αισθητική, τη συγκριτική θρησκειολογία και τη θεραπευτική και ψυχαναλυτική ανθρωπολογία. 

Έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό δοκιμίων και κριτικών σε ποικίλα έντυπα (Ιδεοδρόμιο, Ο Πολίτης, Σημειώσεις, Λεβιάθαν, Ήχος, Σήμα, Ανθρωποθεωρία, Εθνολογία, Δημοκρατία και Φύση, Ευτοπία, Θεός και θρησκεία, Διαβάζω, Πλανόδιον, Εποχή, Πριν, futura, Διάπλους, Κριτική Διεπιστημονικότητα, Βαβυλωνία, Πανοπτικόν, κ.ά.) και συνεργαστεί κατά περιόδους ως βιβλιοκριτικός με τις εφημερίδες Ελευθεροτυπία, Καθημερινή και Αυγή. Εκτός από το προσωπικό δοκιμιογραφικό του έργο, έχει παρουσιάσει εκτεταμένο αριθμό μεταφράσεων, μεταξύ των οποίων τα λήμματα Ανατολικών Φιλοσοφιών στο Φιλοσοφικό Λεξικό του Καίμπριτζ (Κέδρος 2012) και τα συνοδευτικά κείμενα του Marcus Steinweg για την εννοιολογική εικαστική σύνθεση «U-Lounge» του Thomas Hirschhorn· έχει επίσης διδάξει μετάφραση φιλοσοφίας στο  Αγγλικό Τμήμα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μετάφρασης (ΕΚΕΜΕΛ).

Έργα του είναι:

α΄. ποίηση

* Τα αίματα της γλώσσας. Έξι ποιήματα (Όστρακα: Πάτρα 1989)


β΄. πρόζα

* Η αυλακιά τού Ρεμπώ. Τρία ταξίδια (Πανοπτικόν: Θεσσαλονίκη 2010)

* Αντίδρομα στον ήλιο. Ασιατικές ιχνογραφίες - τόμος Α΄ (Πανοπτικόν: Θεσσαλονίκη 2014)


γ΄. δοκίμια

* Τα αίματα της γλώσσας. Έξι ποιήματα (Όστρακα: Πάτρα 1989)

* Φύση και Κοινωνία: γενεαλογία ενός τύπου συνείδησης και μιας σχέσης κυριαρχίας (΄Ερασμος: Αθήνα 1990) [περιέχεται επίσης στο Αποσπάσματα μιας φιλοσοφίας της φύσης, 2003]

* Σημειώσεις για μιαν ανθρωπολογία της μουσικής (Πρίσμα: Αθήνα 1990)

* Φιλελευθερισμός και τρομοκρατία. Πολιτικά κείμενα (Πρίσμα: Αθήνα 1991)

* Οι Αντίποδες του ’60: πίσω από τη διφορούμενη έννοια του μεταμοντερνισμού και μέσ’ από τα «νέα» κοινωνικά κινήματα (Πρίσμα: Αθήνα 1992)

* Το Φάντασμα μιας Δεκαετίας. Κουλτούρα και εναλλακτικός πολιτισμός στη δεκαετία του 1960 [συλλογικός τόμος: επιμέλεια, με τη Σώτη Τριανταφύλλου] (Δελφίνι: Αθήνα 1994)

* Φιλοσοφικός Ρεφορμισμός. Προβλήματα διαλεκτικής και ολότητας στη φιλοσοφία και στην πολιτική θεωρία του Jürgen Habermas (΄Ερασμος: Αθήνα, 1996)

* Η Διαλεκτική Επαναπροσδιορισμένη. Συμβολή στη διερεύνηση των φιλοσοφικών και ανθρωπολογικών θεμελίων μιας έννοιας (Φιλίστωρ: Αθήνα 1996)

* Μελέτες για το Ιερό (Ελληνικά Γράμματα: Αθήνα 1997)

* Ανορθολογισμός, φονταμενταλισμός και θρησκευτική αναβίωση: τα χρώματα  της σκακιέρας, Δίγλωσση έκδοση (Ελληνικά Γράμματα: Αθήνα 1998) [β΄ συμπληρωμένη έκδ. Εκδόσεις των Συναδέλφων: Αθήνα 2013]

* Τα Ονόματα του Διονύσου: προαναγγελίες μιας διαρκώς ματαιούμενης έλευσης (Οξύ: Αθήνα 2000)

* Το φάντασμα του έθνους καί το ικρίωμα της αγοράς. Πολιτικά κείμενα ΙΙ (Αλεξάνδρεια: Αθήνα 2001)

* Το πνεύμα στην εξορία. Παπαϊωάννου-Καστοριάδης-Αξελός (΄Ερασμος: Αθήνα 2003)

* Θάνατος καί εσχατολογικά οράματα. Θρησκειοϊστορικές προοπτικές [συλλογικός τόμος: επιμέλεια] (Αρχέτυπο: Θεσσαλονίκη 2003)

* Αποσπάσματα μιας φιλοσοφίας της φύσης (futura: Αθήνα 2003)

* Νιτσεϊκές μεταμορφώσεις. Για την πρόσληψη του Νίτσε στην εποχή τού τεχνικοποιημένου καπιταλισμού (futura: Αθήνα 2004)

* Kαθεστώς Εκτάκτου Ανάγκης. Απόπειρες για μια επείγουσα κατανόηση του σύγχρονου κόσμου (futura: Αθήνα 2005)

* Τροχιές του αισθητικού. Η ιστορική σύσταση μιας αισθητικής φιλοσοφίας και ο ανθρωπολογικός της ορίζοντας (futura: Αθήνα 2007)

* Ερμηνευτικά για τη Σχολή της Φραγκφούρτης (Αλεξάνδρεια: Αθηνα 2008)

* Κρίση και ιδεολογίες στην αυγή του 21ου αιώνα (futura: Αθήνα 2009)

* Αντι-επιστημολογικά (Πανοπτικόν: Θεσσαλονίκη 2012)

* Η εποχή τής αντιψυχιατρικής (Επέκεινα: Τρίκαλα 2014) [περιέχεται επίσης στα Ονόματα του Διονύσου: προαναγγελίες μιας διαρκώς ματαιούμενης έλευσης, 2003]

* Ο αναρχισμός στον κομμουνισμό. Εμμένοντας στην επαναστατική ανάγκη (Πανοπτικόν: Θεσσαλονίκη 2014)



δ΄. μεταφράσεις


* Ezra Pound - N. Stock: Ερωτική ποίηση από την αρχαία Αίγυπτο (Ερατώ: Αθήνα 1995)

* Ανωνύμου: «Ο Αραβικός ΄Υμνος στο Χασίς». Παράρτ. στο Walter Benjamin, Το χασίς στη Μασσαλία, μετ. Πέπης Σουλιώτου (Πρίσμα: Αθήνα 1990)

* Ανωνύμου: Άνθρωπος και Θεός. Ένας σουφικός ύμνος (Ηρόδοτος: Αθήνα 2004)

* Julio Caimi, «Οι διάφορες τάσεις τής νέας ζωγραφικής στην Αθήνα», στο Μισέλ Φάις [επιμ.], Τζούλιο Καΐμη: ένας αποσιωπημένος (Γαβριηλίδης: Αθήνα 1994)

* David Cooper, «Ο Σαρτρ για τον Ζενέ», στο R.D. Laing - D.G. Cooper, Λόγος και βία, μετ. Λένας Κασίμη (Praxis: Αθήνα 1983)

* R.D. Laing - A.R. Lee - H. Phillipson, Διαπροσωπική Aντίληψη: θεωρία [με την Πέπη Σουλιώτου] (Πρίσμα: Αθήνα 1990)

* Ronald D. Laing, Η σοφία, η τρέλα και η ανοησία. Η κατασκευή ενός ψυχιάτρου [με την Πέπη Σουλιώτου] (Praxis: Αθήνα 1990)

* Anthony Wilden: Επιστημολογία και οικολογία (Παρουσία: Αθήνα 1997)

* Anthony Wilden: Κριτική του φαλλοκεντρισμού στον Φρόυντ και στον Λακάν, και η λακανική θεωρία του Σταδίου τού Καθρέφτη (Οξύ: Αθήνα  1998)

* Julius Evola, Η μεταφυσική του φύλου (Οξύ: Αθήνα 1998)

* Alan Watts, Εισαγωγή στην Αγαλλιαστική Κοσμολογία (Πρίσμα: Αθήνα 1991)

* Timothy Leary, Σχεδιασμός θανάτου (Ελληνικά Γράμματα: Αθήνα 1999)

* Stanislav Grof, Η ψυχολογία του μέλλοντος. Μελέτες και πειράματα από τη σύγχρονη
έρευνα για τη διεύρυνση της συνείδησης (Αρχέτυπο: Θεσσαλονίκη 2002)

* Theodore Roszak, Η γέννηση της αντικουλτούρας. Στοχασμοί γύρω από την τεχνοκρατική κοινωνία και τη νεανική αμφισβήτησή της (futura: Αθήνα 2008)

* Theodor W. Adorno, Τα άστρα κάτω στη γη. Κοινωνιοψυχολογική μελέτη τής λαϊκής αστρολογίας (Πρίσμα: Αθήνα 1992) [β΄ αναθεωρημένη έκδ. Ηριδανός: Αθήνα 2014]

* Theodor W. Adorno, Κοινωνιολογία της μουσικής [με τους Γ. Σαγκριώτη και Θ. Λουπασάκη] (Νεφέλη: Αθήνα 1997)

* Theodor W. Adorno, Δοκίμια κριτικής τής ψυχανάλυσης, επίμετρα: Talcott Parsons, Max Horkheimer [με τον Ζήση Σαρίκα] (Επέκεινα: Τρίκαλα 2015)

* Theodor W. Adorno, «Θέσεις πάνω στη τέχνη και τη θρησκεία σήμερα», περ. futura, 9 (Καλοκαίρι 2004): 182-190

* Theodor W. Adorno, «Περί οδοφραγμάτων και ελεφάντινων πύργων»: η τελευταία συνέντευξη του Adorno, περ. futura, 9 (Καλοκαίρι 2004): 226- 233

* Walter Benjamin, Δοκίμια φιλοσοφίας της γλώσσας (Νήσος: Αθήνα 1999)

* Walter Benjamin, Το έργο τέχνης στην εποχή τής τεχνολογικής του αναπαραγωγιμότητας (Επέκεινα: Τρίκαλα 2013)

* Max Horkheimer, Οι Εβραίοι και η Ευρώπη (Έρασμος: Αθήνα 2006)

* Herbert Marcuse, «Η οικολογία και η κριτική τής σύγχρονης κοινωνίας», στο Marcuse - Negri - Nietzsche - Robespierre, Κείμενα φιλοσοφίας, επιμέλεια-επίμετρο: Δημήτρης Λαμπρέλλης (Παπαζήση: Αθήνα 2013)

Martin Jay, Ερνστ Μπλοχ, καί η επέκταση του μαρξιστικού ολισμού στη φύση (Φιλίστωρ: Αθήνα 1996)

* Martin Jay, Η Διαλεκτική Φαντασία. Ιστορία της Σχολής τής Φραγκφούρτης και του Ινστιτούτου Κοινωνικής Έρευνας, 1923-1950 (Αλεξάνδρεια: Αθήνα 2010)

* Jeanne A. Schuler, «Ο Κίρκεγκωρ υπό την οπτική τού Adorno», περ. futura, 9 (Καλοκαίρι 2004): 192-201

* Sabine Wilke, «Αναγνώσεις τού Χούσερλ από τον Adorno και τον Derrida», περ. futura, 9 (Καλοκαίρι 2004): 202-225

* Andreas Kalyvas, «Κανονιστικότητα και κριτική στη θεωρία της αυτονομίας τού Κορνήλιου Καστοριάδη», περ. Νέα Κοινωνιολογία, 31  (Φθινόπωρο 2000): 93-110

* R. Wellek, M. Jay, S. Buck-Morss, T. Eagleton, K. Hirtschkop, κ.ά., Μεταμαρξιστικά ρεύματα στην αισθητική και στη θεωρία της λογοτεχνίας  (futura: Αθήνα 2003)

* Μιχαήλ Μπαχτίν, «Εισαγωγή στο Ο Ραμπελαί και ο κόσμος του», περ. Πλανόδιον, 38 (Καλοκαίρι 2005)

* Bruno Latour, Ουδέποτε υπήρξαμε μοντέρνοι. Δοκίμιο συμμετρικής ανθρωπολογίας (Σύναλμα: Αθήνα 2000)

* Peter Burke, Ιστορία και κοινωνική θεωρία (Νήσος: Αθήνα, 2002)

* Edward E. Said, Οριενταλισμός (Νεφέλη: Αθήνα 1996)

* Rudolf Bultmann, ΄Υπαρξη καί Πίστη. Δοκίμια ερμηνευτικής θεολογίας (Άρτος Ζωής: Αθήνα 1995)

* Karen Armstrong, Η ιστορία τού Θεού (Φιλίστωρ: Αθήνα 1996)

* Karen Armstrong, Μωάμεθ. Μια δυτική απόπειρα κατανόησης του Ισλάμ (Φιλίστωρ: Αθήνα 2002)

* Karen Armstrong, Ισλάμ: μια σύντομη ιστορία (Πατάκης: Αθήνα 2002)

* John P. Brown, Δερβίσες, ή ο μυστικισμός της Ανατολής (Ηρόδοτος: Αθήνα 2010)

* Regina M. Schwartz, Βία καί μονοθεϊσμός. Η κατάρα του Κάιν (Φιλίστωρ: Αθήνα 2000)

* D. Marquand - R.L. Nettler [επιμ.], Θρησκεία και δημοκρατία (Αλεξάνδρεια: Αθήνα 2003)

* Susan Buck-Morss, Πέρ’ από τον τρόμο. Ισλάμ, κριτική θεωρία και αριστερά (Αλεξάνδρεια: Αθήνα 2006)

* Richard W. Bulliet, Ισλαμοχριστιανικός πολιτισμός. Μία πρόταση (Εκδόσεις του 21ου: Αθήνα 2007)

* Αntonio Negri - Michael Hardt, «O τυφλοπόντικας του Μαρξ είναι νεκρός! Παγκοσμιοποίηση και επικοινωνία», στο Marcuse - Negri - Nietzsche - Robespierre, Κείμενα φιλοσοφίας, επιμέλεια-επίμετρο: Δημήτρης Λαμπρέλλης (Παπαζήση: Αθήνα 2013)

* Rebecca Solnit, Ελπίδα μέσ’ στο σκοτάδι. Η ανέκφραστη ιστορία της δύναμης των ανθρώπων (Εκδόσεις 8: Αθήνα 2008)

* Charlene Spretnak, Οι χαμένες θεές της πρώιμης Ελλάδας (Απόπειρα: Αθήνα 1998)

* Peter Kingsley, Αρχαία φιλοσοφία, μυστήρια και μαγεία. Ο Εμπεδοκλής και η πυθαγόρεια παράδοση (Αρχέτυπο: Θεσσαλονίκη 2001)

* Martha Nussbaum, H ηθική του οίκτου στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή [με τον Γεράσιμο Λυκιαρδόπουλο] (Έρασμος: Αθήνα 2015)

* Robert Layton, Ανθρωπολογία της τέχνης (Εκδόσεις τού 21ου: Αθήνα 2003)

* Bruno Nettl, Εθνομουσικολογία (Νήσος – υπό έκδοσιν)

* Victor Turner, Από την τελετουργία στο θέατρο. Η ανθρώπινη βαρύτητα του παιχνιδιού (Ηριδανός – υπό έκδοσιν)

* Adam Kuper, Η επανάκαμψη της πρωτόγονης κοινωνίας. Μεταμορφώσεις ενός μύθου [με την Βενετία Καντσά] (Αλεξάνδρεια: Αθήνα 2007)

* Stanley Jeyaraja Tambiah, Μαγεία, επιστήμη, θρησκεία και το φάσμα της ορθολογικότητας (Ηριδανός: Αθήνα 2014)

* Georges Devereux, Δοκίμια εθνοψυχανάλυσης (Επέκεινα: Τρίκαλα 2015)

* Géza Róheim, Μαγεία και σχιζοφρένεια (Ηριδανός: Αθήνα 2015) 

* John Stuart Mill, Για την υποτέλεια των γυναικών (Νόηση: Αθήνα 2013)

* Alfred North Whitehead, Διαδικασία και πραγματικότητα. Ένα δοκίμιο στην κοσμολογία (Παπαζήση: Αθήνα 2013)

* John Dewey, Δημοκρατία και εκπαίδευση. Μια εισαγωγή στη φιλοσοφία της εκπαίδευσης (Ηριδανός – υπό έκδοσιν)

***


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ

Ο Δημήτριος Θ. Βασιλειάδης γεννήθηκε στη Θάσο και έλαβε το πρώτο του πτυχίο στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων από την ΑΣΟΕΕ. Μετά την αποφοίτησή του ταξίδεψε εκτενώς στην Ινδία όπου και αφιέρωσε δύο δεκαετίες στη μελέτη των ινδικών γλωσσών, φιλοσοφιών και πολιτισμού. Σπούδασε με υποτροφίες του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας και του Ινδικού Συμβουλίου για τις Πολιτιστικές Σχέσεις (ICCR) στο Πανεπιστήμιο του Μπενάρες όπου αρίστευσε στα σανσκριτικά και στα χίντι και του απενεμήθη το χρυσό μετάλλιο για τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην ινδική φιλοσοφία και θρησκεύματα, καθώς και ο τίτλος του διδάκτορος για τη διατριβή του «Κριτική και Συγκριτική Μελέτη της Προσωκρατικής Ελληνικής και των Αρχαίων Ινδικών Φιλοσοφιών».

Έχει εργασθεί ως επιστημονικός ερευνητής σε διάφορα ινδικά πανεπιστήμια, έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια κι έχει δώσει διαλέξεις σε ελληνικά και ινδικά εκπαιδευτικά ιδρύματα και πολιτιστικούς φορείς. Είναι εκδότης του διαπολιτισμικού περιοδικού Ινδικά Online τής Ελληνοϊνδικής Εταιρείας Πολιτισμού και Ανάπτυξης (ΕΛΙΝΕΠΑ). Διδάσκει Χίντι και Σανσκριτικά στο Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών από το 2005 μέχρι σήμερα και ινδική γλώσσα, φιλοσοφία και πολιτισμό στην ΕΛΙΝΕΠΑ (της οποίας είναι Ιδρυτικό Μέλος και Πρόεδρος ). Είναι επίσης Ιδρυτικό Μέλος του Ινδο-Ελληνικού Συνδέσμου Φιλίας στο Ν. Δελχί. Βιβλία, μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στην Ελλάδα, Ινδία, Ισπανία, Ιαπωνία και Νότιο Κορέα. 

 Βιβλία: 


The Greeks in India: A Survey in Philosophical Understanding (New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers 2000)

Το τραγούδι του γυμνοσοφιστή: η Avadhuta Gita & Jivanmukta Gita (Αθήνα: Δωδώνη 2001)

Εισαγωγή στη Σανσκριτική Γλώσσα: με οδηγό σωστής προφοράς και γλωσσάριο φιλοσοφικών όρων (ΕΛΙΝΕΠΑ : Αθήνα  2003)

Τζάβαχαρλαλ Νέχρου: ο ρόλος του στις παγκόσμιες υποθέσεις (ΕΛΙΝΕΠΑ: Αθήνα  2003)

Πρακτικό Λεξικό Ελληνικά-Χίντι και Χίντι-Ελληνικά, πρόλ. Dileep Sinha, Πρέσβυς της Ινδίας στην Ελλάδα (ΕΛΙΝΕΠΑ : Αθήνα 2009)

Οι αξίες τού Μαχάτμα Γκάντι μέσ’ από τα κείμενά του (ΕΛΙΝΕΠΑ: Αθήνα2011)

Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ: αφιέρωμα για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του (με DVD ντοκυμανταίρ), πρόλ. Tsewang Topden, Πρέσβυς της Ινδίας στην Ελλάδα (ΕΛΙΝΕΠΑ: Αθήνα 2012)

Μελέτες και άρθρα:

«Transcending Cultural Boundaries: Demetrios Galanos & Lefcadio Hern», The Korean Society Of East-West Comparative Literature, The Journal of East-West Comparative Literature,  29 (2013): 313-332

«H εφαρμογή της φιλοσοφίας τού Γκάντι στην εποχή της κρίσης», Mahatma Gandhi's 144th Birthday Celebration, New York College, Athens 2013

«The Concept of Reincarnation in the Pythagorean & Ancient Indian Philosophies», XXIII World Congress of Philosophy, Athens 2013

"Tagore's Historical Visit to Greece", Indian Council of World Affairs, New Delhi 2013    

«Ινδία και Ινδοί στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία και τέχνη», ΙΝΔΙΚΑ online, 2013

«Ινδικές Κινηματογραφικές Παραγωγές στην Ελλάδα», ΙΝΔΙΚΑ, 2013 (με την Κατερίνα Σιώμου)

«Θωμάς, ο Απόστολος», Μεγάλη Ορθόδοξη Εγκυκλοπαίδεια, Αθήνα 2008

«Ο οικουμενικός Γκάντι», ΙΝΔΙΚΑ, 2007

«Σίβα, ο Διόνυσος της Ινδίας», ΙΝΔΙΚΑ, 2006

«Greeks and Buddhism: Historical Contacts in the Development of a Universal Religion», The Eastern Buddhist, Vol. XXXVI, 1 & 2, Otani University, Kyoto 2005

«The Dawn of Philosophy: Comparisons in Ancient Greek and Indian Thought», in G.C. Pande [ed.], Golden Chain of Civilization Indic, Iranic, Semetic and Hellenic up to AD 600, vol. I, part V, Project of History of Indian Science, Philosophy, and Culture (PHISPC), General Ed. D.P. Chattopadhayaya, Centre for Studies in Civilizations, N. Delhi 2005

«Greece and India: Early Philosophical Understanding», The Indian Historical Review, Vol. XXXII,  1, Special issue on the theme «India and the Graeco-Roman world», Indian Council of Historical Research, N. Delhi 2005

«Three Centuries of Hellenic Presence in Bengal», ΙΝΔΙΚΑ, 2005

«Concepts of Reincarnation Αmongst the Ancient Greeks» Yavanikã, 8, ISGRS, Bareilly 2005

«O Ύμνος της Δημιουργίας» (Nasadiya Sukta, Rigveda X 129), ΙΝΔΙΚΑ , 2004

«Alejandro y los gimnosofistas Indios», Saraswati,  6, Fundaciόn Purusa, Madrid 2003

«La autorealización en la tradición brahmánica», Saraswati, 5, Fundaciόn Purusa, Madrid 2002

«Conceptos de reencarnaciόn entre los antiguos griegos», Saraswati, 4, Fundaciόn Purusa, Madrid 2001

«Classical Approaches to Enlightenment and Artificial Intelligence», Proceedings of the International   Seminar Classical Studies in the New Millennium, MJP Rohilkand University, Bareilly 2000

«Traditional Views about the Origin of Yavanas», Yavanikã, 5, ISGRS, Bareilly 1997.



Ντοκυμανταίρ: 


Ο ξένος στον ξένο: Δημήτριος Γαλανός και Μπενάρες. Σκηνοθεσία:  Γιάννης Τριτσιμπίδας (2001, ελληνικά και αγγλικά)

Maha Shivaratri - O Γάμος του Σίβα. Σκηνοθεσία:  Γιάννης Τριτσιμπίδας (2002, ελληνικά και αγγλικά).

***

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΛΩΝΟΣ

[Photo+4.jpg]
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΛΩΝΟΣ είναι διδάκτωρ θρησκειολογίας του Πανεπιστημίου του Stanford των ΗΠΑ. Έχει διδάξει μαθήματα με θέμα τις θρησκευτικές παραδόσεις της Άπω Ανατολής στα πανεπιστήμια Yale και Stanford. Το πρώτο πτυχίο του ήταν στα Ιαπωνικά (Stanford). Ακολούθησε Μάστερ στις θρησκείες της Άπω Ανατολής (Σχολή Ανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών SOAS, Πανεπιστήμιο του Λονδίνου).


Η διδακτορική του διατριβή είχε ως θέμα την παράδοση του ορεσίβειου ασκητισμού της Ιαπωνίας (Σουγκέντο). Έχει διεξαγάγει επανειλημμένη επιτόπια έρευνα στην Ιαπωνία και διατελέσει ερευνητής στα Βουδιστικά πανεπιστήμια Κομαζάουα και Οτάνι. Έχει, επίσης, παρουσιάσει την έρευνα του σε συνέδρια και ομιλίες στην Ιαπωνία (Japan Foundation Kyoto, Otani University), ΗΠΑ (Columbia, Yale, Harvard) και Ευρώπη (Universität Heidelberg, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Κρήτης).

***

ΕΛΣΑ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΥ

Η ΕΛΣΑ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΥ είναι φιλόλογος και εργάζεται στη Μέση Εκπαίδευση. Έχει δημοσιεύσει τις συλλογές διηγημάτων Οι Άλλες (Νεφέλη, Αθήνα 1994), Πλην Ενός (Ίνδικτος, Αθήνα 1998), και το μυθιστόρημα Ο σύλλογος (Ίνδικτος, Αθήνα 2001).

Με τον Γιάννη Πατίλη έχει επιμεληθεί την συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Άγγελου Σημηριώτη (Πνευματικό Κέντρο Δήμου Νέας Ιωνίας Αττικής, Νέα Ιωνία 1995).

Άρθρα, κριτικές και σχόλιά της έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά.

Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και διευθύντρια του Ποιητικού Εργαστηρίου στο Ίδρυμα «Τάκης Σινόπουλος - Σπουδαστήριο Νεοελληνικής Ποίησης».

***

ΚΩΣΤΑΣ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ


Ο ΚΩΣΤΑΣ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ γεννήθηκε το 1955 στην Αθήνα. Σπούδασε πολεοδομία, χωροταξία και περιφερειακή ανάπτυξη στο Λονδίνο (PCL – σήμερα University of Westminster) και την Αθήνα (ΙΠΑ Παντείου), και γεωγραφία (Université de Paris I, Sorbonne) και νεοελληνική γραμματεία (Université de Paris IV - Institut Néo-hellénique) στο Παρίσι. 


Την περίοδο 1982-86 εργάστηκε στο Κέντρο Μελετών και Αυτομόρφωσης, οργανώνοντας προγράμματα και εμψυχώνοντας σεμινάρια επιμόρφωσης επιμορφωτών και προκατάρτισης ενηλίκων. Έλαβε επίσης μέρος σε ερευνητικά προγράμματα αστικής οργάνωσης (ΓΓΕΤ, 1988) και κοινοτικής ανασυγκρότησης (ΜΙΑΤΕ, 1991).


Το 1989 συνίδρυσε τις Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, όπου είναι υπεύθυνος σειρών και επιμελητής βιβλίων, κυρίως φιλοσοφίας και ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Έχει δημοσιεύσει άρθρα για την πόλη, την κοινότητα, την παιδεία, την πολιτική, τον κινηματογράφο και τα μέσα επικοινωνίας σε περιοδικά έντυπα και συλλογικούς τόμους κι έχει επιμεληθεί την έκδοση Χρήστος Βακαλόπουλος, Η ονειρική υφή της πραγματικότητας. Κείμενα για την επικοινωνία και τον πολιτισμό (Εστία, Αθήνα 2005)


*** 

ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ

Photo: Νίκος Κοκκαλιάς
Η ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ είναι Απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου και Διδάκτωρ φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Paris VIII (UFR1: Arts, Philosophie, Esthétique).

Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην πολεοδομία και θεωρία της πόλης στις σχολές CRU / EHESS (Παρίσι 1978-81) και με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών στο διαπανεπιστημιακό πρόγραμμα σπουδών «Θεωρίες της αρχιτεκτονικής και σχεδιασμός» (UP1 Paris Villemin - AASchool London - F.A Roma 1987-90).

Διατηρεί γραφείο μελετών στην Αθήνα, με δημοσιευμένο εφαρμοσμένο έργο μικρής και μεγάλης κλίμακας, ερευνητικό έργο, διακρίσεις σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, εμπειρία διεπιστημονικής προσέγγισης και συγγραφικό έργο.

Από το 1980 ερευνά συστηματικά τη σχέση επιστήμης-τέχνης με έμφαση στη σχέση λογοτεχνίας-αρχιτεκτονικής-πόλης. Κυκλοφορεί το βιβλίο της Το εργαστήρι του συγγραφέα. Το εργαστήρι του αρχιτέκτονα. Και μια συνομιλία με τον Νάνο Βαλαωρίτη (Καστανιώτης, 2007).

Mεταξύ άλλων, θήτευσε στο ατελιέ του ζωγράφου Γιώργου Ρόρρη (1997-2000) και επιμελήθηκε τις εκθέσεις Η Αθήνα των λέξεων (ΥΠΠΟ 1985), Αστικό καταφύγιο. Σύγχρονη αστική καλύβα (Νέες Μορφές 2003) και Χειρώνακτες. Εργαστήρια λέξεων, σχεδίων, εικόνων (Βυζαντινό Μουσείο Αθήνας 2008 – Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών 2009).

Διηύθυνε την οργάνωση και λειτουργία ανοιχτού σχολείου για μέλη της Κοινότητας Εξαρτημένων Ατόμων «Παρέμβαση» και την κατασκευή σημειακών επεμβάσεων στον Ελαιώνα Αθηνών (Μαρκόνι 1990).

Διετέλεσε μέλος του εργαστηρίου Αισθητικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Paris VIII (2002-2011) και δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2001-2008).



*** 


ΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

Ο ΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ είναι συνταξιούχος μηχανικός. Έχει σπουδάσει την ελληνική (βυζαντινή) μουσική σε εξαετή κύκλο σπουδών στη σχολή Σίμων Καράς και είναι μουσικός με εξειδίκευση στο πολίτικο λαούτο και το μπουζούκι. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την έρευνα στην ελληνική παραδοσιακή μουσική και το αστικό λαϊκό τραγούδι.

Οι τομείς με τους οποίους έχει ασχοληθεί είναι η μουσικολογική και εθνομουσικολογική προσέγγιση, η έρευνα στις ρίζες, η οργανολογία, η μεθοδολογία περιοδολόγησης και ταξινόμησης του αστικού λαϊκού τραγουδιού καθώς και η έρευνα πολιτικών/κοινωνιολογικών παραμέτρων στην εξέλιξή του.

Επίσης, η εξέταση των κυριοτέρων χορών που συνδέονται με το αστικό λαϊκό τραγούδι, ειδικότερα οι ιστορικές και εθνολογικές τους διαστάσεις.

Έχει παρουσιάσει πρωτότυπες εργασίες σε διεθνή συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει κάνει δημοσιεύσεις σε εξειδικευμένα περιοδικά και παρουσιάσεις σε σεμινάρια.

Έχει επίσης συμμετάσχει σε σεμινάρια πρακτικής εξάσκησης στην παραδοσιακή και την αστική λαϊκή μουσική.



***


ΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΟΥΛΗΣ

Ο ΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΟΥΛΗΣ γεννήθηκε  το 1962 στην Αθήνα.

Έχει σπουδάσει οικονομικά, κι έχει εργασιακή εμπειρία 22 ετών, κυρίως σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Παράλληλα, σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα, επέστρεψε το 2003 στις σπουδές κάνοντας ένα μεταπτυχιακό και στη συνέχεια διδακτορικό στη Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. 

Τα τελευταία 10 χρόνια έχει αρθρογραφήσει σε διάφορα περιοδικά κι έχει πάρει μέρος σε μια σειρά φιλοσοφικών συνεδρίων. Από το 2009 κάνει σεμινάρια οικονομικών για ενήλικες, κυρίως στην Εταιρεία Διαπολιτισμικών Σπουδών και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου προσπαθεί να συνδυάσει την οικονομία με τη φιλοσοφία.



*** 


ΝΙΚΟΣ ΣΑΒΒΑΤΗΣ

Γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στην Κινηματογραφική Σχολή Σταυράκου. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά  και πορτογαλικά. Έχει μεταφράσει βιβλία, κείμενα και δοκίμια, και τα θεατρικά έργα: Εχθρός τάξης του Νάιτζελ Γουίλιαμς (για την παράσταση του  Γιάννη Κακλέα),  Νεκρή φύση  της Έμιλυ Μαν (για την παράσταση της Μάγιας Λυμπεροπούλου στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και τις παραστάσεις του Κοραή Δαμάτη στην Αθήνα και τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου) και Το δόντι του εγκλήματος του Σαμ Σέπαρντ ( για την παράσταση του ΚΘΒΕ, σε σκηνοθεσία Μαριτίνας Πάσσαρη). Επίσης έχει μεταφράσει, προλογίσει και σχολιάσει το βιβλίο του Ντέιβιντ Μάμετ, On Directing Film (εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2000). Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Σκηνοθετών και (έχει υπάρξει μέλος) της Πανελλήνιας Ένωσης Κινηματογραφικών Κριτικών.

Από το 1975, αρχικά ως συντάκτης  και αργότερα ως αρχισυντάκτης του περιοδικού Σύγχρονος Κινηματογράφος, αρχίζει τη θεωρητική μελέτη του κινηματογράφου δημοσιεύοντας δοκίμια και αναλύσεις στο συγκεκριμένο περιοδικό ως το 1983. Μετά τη διακοπή της έκδοσης του περιοδικού και ως το 1993 δημοσιεύει άρθρα για τον κινηματογράφο ή τη μουσική σε άλλες εκδόσεις (τις εφημερίδες Aυγή, Καθημερινή, Αναγνώστης και τα περιοδικά Αντί, Τέταρτο, Ρεύματα, Διαβάζω, Ντέφι, Μen, κ.ά.). Για μεγάλο διάστημα, από το 1978 ως το 1991, ασχολήθηκε με το ραδιόφωνο ως παραγωγός εκπομπών με θέμα τη μουσική ή τον κινηματογράφο. Συνεργάστηκε διαδοχικά με τα τέσσαρα προγράμματα της ΕΡΑ και από το 1998 ως το 1990 με το ιδιωτικό Κανάλι 15.

Παράλληλα συμμετείχε με διάφορες ιδιότητες στην κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή. Μεταξύ άλλων ήταν συν-σεναριογράφος στις τηλεταινίες της ΕΤ1 Τα ξαδέλφια (σκην. Νίκος Κουτελιδάκης) και Ιδανικό μοντέλο (σκην. Δημήτρης Βερνίκος), και συνδημιουργός (σεναριογράφος, σκηνοθέτης, παραγωγός)  με την Μαριτίνα  Πάσσαρη της ταινίας μεγάλου μήκους Η γυναίκα που επιστρέφει (1994), παραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Από το χειμερινό εξάμηνο του 1994 ως το θερινό εξάμηνο του 2001 συνεργάστηκε  με το Πανεπιστήμιο Πατρών (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών) διδάσκοντας αρχικά Ιστορία του Κινηματογράφου, και λίγο αργότερα Φιλμική Ανάλυση.

 Από το 1992 μέχρι το 2010 ήταν συνεργάτης στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τριπλή ιδιότητα: ως σύμβουλος του διεθνούς προγράμματος, εκτιμητής σεναρίων του βαλκανικού ταμείου Balkan Fund κι επιμελητής εκδόσεων. Με αυτή του την ιδιότητα έχει συντάξει και επιμεληθεί τις εξής μονογραφίες για το συνολικό έργο μεγάλων δημιουργών:

–        Τζων Κασσαβέτης (εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 1992)

–        Nagisa Oshima, από κοινού με τον Μιχάλη Δημόπουλο (εκδ. Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Αθήνα 1994)

–        Ken Loach (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1998)

–        Eric Rohmer (εκδ. Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αθήνα 2001)

–        John Boorman (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2001)

–        Fritz Lang (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2003)

–        Abbas Kiarostami (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα  2004)

–        Χου Χσιάο-χσιεν (εκδ. Ιανός,  Θεσσαλονίκη-Αθήνα 2005)

–        Cinema em Transe, Βραζιλιάνικος Κινηματογράφος (δίγλωσσο, εκδ. Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αθήνα 2006)

–        Μίκιο Ναρούσε (εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες, Αθήνα –Θεσσαλονίκη 2007, σελ.96)

–        Sembene Ousmane (δίγλωσσο, εκδ. Οξύ, Αθήνα 2008)


Έχει επίσης συνεισφέρει εκτεταμένες μελέτες σε άλλες μονογραφίες του Φεστιβάλ: Κrzysztof Kieslowski (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1995), Bernardo Bertolucci (εκδ. Καστανιώτη,  Αθήνα 1996), Robert Bresson (Εκδ. Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αθήνα 1999), Kenji Mizoguchi (Εκδ. Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Αθήνα 2000), Shohei Imamura (Εκδ. Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Αθήνα 2001), Luis Buñuel (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2000), Marco Bellochio (εκδ. Καστανιώτη,  Αθήνα 2002), Wong Kar-vai (εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2003, σελ. 204), Σινεμυθολογία (σχετικά με την αρχαιοελληνική τριλογία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι,  εκδ. ΥΠΠΟ, Αθήνα  2003), Philippines Rising (για τον Μπριγιάντε Μεντόζα, εκδ. Αιγόκερως, 2009 σελ. 66), Pinku Eiga (για τον Νομπόρου Τανάκα, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2009),  Goran Paskaljevic: Άνθρωποι δίχως φτερά (εκδ. Οξυ, Αθήνα 2009· το άρθρο αναδημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση του BFI, The Cinema of Goran Paskaljevic), Κριστόφ Κισλόφσκι: Στην παγίδα του ντοκιμαντέρ και Απίτσατπονγκ Βιρασεττάκουν: Παράλληλοι κόσμοι (και τα δύο Εκδ. Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Αθήνα 2010).

Με κείμενά του και ομιλίες έχει συμμετάσχει σε πολλές εκδηλώσεις κινηματογραφικών λεσχών και διαφόρων άλλων φορέων – π.χ. η εβδομάδα Κινηματογράφος και Μουσική στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Μάιο του 1997 ή ο κύκλος Το Βιβλίο στο Σινεμά του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ (το Μάιο του 1999 και του 2000). Τον Οκτώβριο του 1996, στην Αλεξάνδρεια, στα πλαίσια του διεθνούς συμποσίου για τον Μεγάλο Αλέξανδρο που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Καΐρου, έκανε την ανακοίνωση «Ο μύθος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον κινηματογράφο». Το καλοκαίρι του 2003 έδωσε τη διάλεξη  «Ο αρχαιοελληνικός μύθος στον Κινηματογράφο» στο Ίδρυμα Γουλανδρή. Τον Νοέμβριο του 2004 συνεισέφερε στην ειδική έκδοση «Ιστορικά» της Ελευθεροτυπίας τα δοκίμια: «Η γέννηση ενός ορόσημου»  και «Μαθήματα Ιστορίας» (με θέμα τον Ντ.Γ. Γκρίφιθ και τον Ρομπέρτο Ροσσελίνι, αντιστοίχως). Τον Φεβρουάριο του 2011 μαζί με  τον μεταφραστή Γιάννη Παπαδάκη είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια της εκδήλωσης 2η Εβδομάδα Βραζιλιάνικου Κινηματογράφου που οργανώθηκε από την Πρεσβεία της Βραζιλίας και την Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Σε συνεργασία με τη Μαριτίνα Πάσσαρη έχει ολοκληρώσει  δύο σενάρια τηλεταινιών, Νύχτα χωρίς όνειρα και Ασπρόμαυρες ζωές, που δεν έχουν πάρει έγκριση παραγωγής. Επίσης έχει συνεργαστεί ως sound designer στην παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών Νεκρή φύση σε χαντάκι  και  ως καλλιτεχνικός σύμβουλος στην ταινία μικρού μήκους Πρώτη φορά  (και τα δύο σε σκηνοθεσία Μαριτίνας Πάσσαρη) και ασχολείται (Μνημονίου επιτρέποντος) με την ολοκλήρωση ενός σεναρίου μεγάλου μήκους με τίτλο εργασίας Γκαρσόνια.


Δείτε ακόμα

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...